caspermiek.reismee.nl

Kaiapoi (bij Christchurch)

We zitten vandaag en morgen in een heerlijk B&B, met goede WiFi, ligbad, buitenterras en tuin, aardige eigenaars en ontbijt morgen! Net meet een glaasje wijn in de tuin gezeten tot het donker werd, om nog maar even te genieten van de avondkoelte. Overdag is het erg warm!

We waren gebleven in Palmerston North. We hadden onze verbazing uitgespren over dat North, maar inmiddels weten we meer: op het zuidereiland is ook een Palmerston. En hoewel dit plaatsje veel kleiner is, was het wel het eerste Palmerston en weigerde het zijn naam op te geven. Toen moest het grotere Palmerston met grote tegenzin North toevoegen. Alles beter dan Palmerston 2nd....

Vanuit Palmerston (North dus....) naar Wellington, en dan zit je wel weer middenin de grote stad. In een soort flat met binnentuin. Wel alles er in wat we nodig hadden, maar warm, beetje lawaaiig en ja, stads dus. In Wellington daarom ook maar allerlei stadse tripjes gedaan: een leuke wandeling langs de Queens wharf, een gezellige buurt langs de haven met eettentjes, cafeetjes, parkjes en boulevards. Wellington is de "coffee capital", dus overal heerlijke cappuccinos. In onze flat zelf gekookt.

De volgende dag de klassieke rit met de cable car gemaakt. Dat viel een beetje tegen: lang in de rij voor een ritje van 4 minuten die grotendeels door tunnels gaat, dus weinig uitzicht. Het kost ook bijna niks, dus dat scheelt! Boven een heel duur koffietentje met veel groepen uit de cruiseschepen, maar daar wel een mooi uitzicht. Door de botanical gardens naar beneden geloen en in het rozenprieel gelunched. Leuk, lekker en gezellig daar. Vervolgens naar het museum Te Papa. Heel groot museum dat gratis toegankelijk is! De collectie is alleen heel divers en wat warrig uitgestald: de geschiedenis van de Maoris en nieuwkomers liep door een kleurententoonstelling (die groene foto) een expositie over de slag bij Gallipoli en een tentoonstelling over vrouwenrechten, naast een extra expositie over de terracottalegers uit China en wat informatie over de vulkanen en natuur in Nieuw Zeeland. Te groot en te veel, dus met zere voeten aan een biertje. Langs Cuba street gelopen, waar je veel verschillende eettentjes hebt, maar eigenlijk te moe om nog uit eten te gaan. In onze flat weer gekookt en gegeten, en de oversteek naar Picton een beetje bekeken.

De volgende ochtend nog even Wellington in, lekker koffie gedronken in Cuba street en op een bankje een beetje naar de mensen gekeken. Daarna de auto opgehaald en naar de veerboot gereden: Wat een enorm schip, en luxe, o nee, dat was een cruiseschip, onze veerboot lag er achter. Hoewel ook enorm en best luxe viel hij wel in het niet bij dat enorme cruiseschip. Na enig wachten ging het boarden heel vlot en was de oversteek heel kalm met mooi weer. Prachtige uitzichten op het Queen Charlotte fjord waar we doorheen voeren richting Picton. Daar gingen we weer van de boot en na een kort ritje naar onze volgende overnachtingsadres vlak buiten Picton. Weer een leuk adresje. Lekker gegeten bij het jachthaventje. Jammer dat een paar russen 's avonds laat luidruchtig aankwamen en 's ochtends vroeg weggingen maar wel al het ontbijt voor alle gasten hadden opgegeten! Excuses van de eigenaren, maar die konden daar natuurlijk ook niet veel aan doen.

En verder ging de reis alweer, in de richting van Kaikoura. Beetje een raar plaatsje. Je denkt dat het alles in zich heeft om een leuke kustplaats te zijn, maar er wordt weinig van gemaakt. In een tamelijk afgeleefd hotelletje aangekomen en de rondwandeling om de kaap gemaakt. Dat was wel weer heel erg leuk en verrassend, omdat er een grote kolonie "fur seals" te bewonderen was. Pelsrobben, op nog geen 10 meter afstand, gewoon in de natuur. Een tijdje bij de robben op een rots gezeten en toen maar weer doorgelopen, maar wat mooi was dat! De hele wandeling was prachtig met mooie uitzichten over de baai. Lekker gegeten in het restaurant van het hotel (ze moeten het duidelijk van het restaurant hebben: heerlijk gegeten! Aparte dingen ook: Whitebait (heel jonge vis in soort gefrituurd jasje) Abalone (zeeoor, best lekker!) en zeewier. Daarnaast ook kabeljauw en zalm en groene mosselen, een goed gevulde seaplatter! De volgende ochtend ontbeten op de veranda van het hotel met uitzicht over de baai, dat was weer prachtig!

Vanuit Kaikoura daarna naar Hanmer Springs. De naam verklapt het al: bronnen! Vroeger dacht men geneeskrachtig, maar vandaag de dag gewoon allerlei baden (bubbelbaden, rotsbaden, zwembad, zwavelbad, warme baden. Na een relaxte wandeling zijn wij ook de baden ingegaan, heerlijk even ontspannen en onze voeten wat rust gunnen. Enorm ijsje gegeten (ijsje is dan niet goed eigenlijk, IJs!) en ondertussen hebben we steeds prachtige uitzichten op de valleien, bergen, bossen, vlaktes het is hier echt prachtig!

Vanuit Hanmer Springs naar Kaiapoi gegaan. Vooral gekozen omdat we niet weten of we wel naar Christchurch willen. Dit ligt er vlak bij en lekker aan het strand. Daar hebben we vanmiddag dus gezeten. Weliswaar stonden we bij het vissersstrand (veel hengels en starende mannen, fourwheel drives op het strand) maar na een tijdje lopen waren we weer de enigen. Na het strand naar onze B&B waar we heel hartelijk onvangen werden met ginger beer en crackertjes met kaas, wat aardig! In het dorp teppanyaki gegeten en in de supermarkt een fles lokale wijn gekocht, want we zitten nog steeds in een prima wijnstreek! In de tuin net dus lekker een wijntje gedronken en nu weer een update geschreven. Over een paar dagen naar Mount Cook, dan Dunedin en ws Invercargill, en dan gaan we weer wat trektochten lopen bij Queenstown (Routeburn track) en Te Anau (Keppler track en Milford track). Tot later!

Groeten, Miek en Casper

franca

dank voor uitgebreid verslag.jullie zien dus ook hoe echt schitterend alle uitzichten zijn. op naar Mount Cook, daar maakte ik een vliegtochtje. Genieten maar.

Hessel

Krijg wel steeds minder zin om te werken als ik jullie verhalen lees!
Nog veel plezier daar!

Anita

Ik sluit me helemaal aan bij Hessel. Kijk jaloers naar het mooie weer en de foto's en lees met veel plezier de verhalen.

Cora

Ik sluit me aan bij Hessel en Anita! Merken jullie iets van de grote bosbranden die hebben gewoed op het Zuider Eiland?

Annemieke

Nog niets gemerkt van de bosbranden maar dat gebied hebben we ook gemeden, is ook nog niet veilig! En Hessel, ja de wijn is hier heerlijk!

jan evers

een naam als Dunedin komt me bekend voor.Een mooi verhaal trouwens.
Doeiii,
jan

Koen

Geweldig leuk weer zo’n update! Heerlijk om al jullie ‘avonturen’ te lezen. Misschien lees ik ze met wat jaloezie(haha), maar heel leuk om te lezen dat jullie lekker genieten:) x